Jalan-Jalan Ke Pulau Pinang

Hujung minggu lalu (10 dan 11 Januari 2009) aku berkesempatan bercuti di Pulau Pinang.
Walau pun, dah beberapa kali ‘outstation’ ke Pulau Pinang, rasanya kali ni betul-betul dapat bercuti di Pulau Pinang.

Perjalanan aku ke Pulau Pinang kali ini, adalah dengan menaiki bas dari Hentian Puduraya (hentian yang sentiasa penuh ngan orang tu kan) ke Butterworth. Agrh, nampaknya sampai di Butterworth, keadaan hentian bas nya masih sama, sempit, tak terurus dengan baik dan sebagainya. Mungkin hentian sementara kot. Malas aku nak komen lanjut.

Selepas sarapan pagi, aku menaiki feri untuk ke George Town. Mmm, feri masih kelihatan seperti dulu. Sampai di George Town, aku terus menuju ke hotel, dengan harapan dapat daftar masuk awal. Mmm, mujur Hotel Traders (dekat KOMTAR tu) dapat menerima kehadiran aku kan (ye lah, siapa yg taknak bisnes kan, aku cuma bayar dan dapatlah masuk hotel kan). Haha.

Setelah berehat dan menghilangkan penat. Aku memulakan langkah di Pulau Pinang dengan menuju ke destinasi kegemaranku setiap kali ke Pulau Pinang iaitu Batu Feringhi, semestinya bukan kerana pantainya tetapi kerana ‘Sidewalk Night Baazar @ Pasar Malam ) kat situ. Banyak jugak lah aku borong kan DVD kat situ. Mmm, memang meriah seperti biasa kat situ. Sebelum ke Pasar Malam tu, aku sempat singgah ke Toy Museum. Kat depan pintu masuk dia, ada kata muzium seumpamanya yang terbesar di dunia. Ntah betul ke tidak. Tapi mula2 aku tak perasan pun ada muzium kat area Copthorone Orchird Hotel ni. Dalam muzium ni banyak lah jugak mainan2 yang dipamerkan. Tapi ToyR’Us lagi banyak kot mainan dia. Hehe.

Ahad, perjalanan aku jalan-jalan di Pulau Pinang hari ni ditemani oleh rakan karibku. Kami memulakan perjalanan pada pagi tu dengan menuju ke Bukit Bendera. Mujur sampai awal dan tak ramai orang. Akhirnya impian aku nak naik kereta kabel ke Bukit Bendera tu tercapai (hehe, aku tak pernah sampai ke Bukit Bendera sebelum ni). Setelah penat jalan2 dan ‘posing’ kat atas Bukit Bendera tu kami turun dan seterusnya menuju ke Kok Lek Si Temple. Mmm, kat atas tu, kitaorang gambar2 jap dan terus turun. Dah lah panas atas tu. Hu hu.

Kemudian, perjalanan diteruskan ke Balik Pulau. Ingatkan nak mencari gerai jual laksa kat situ. Tapi kedai tu tak buka lagi. Maka, kami pun jalan2 melihat keindahan alam kat situ, tambahan pula, jalan sekitar tu boleh tahan bengkang-bengkok nya. Balik Pulau ke Bayan Lepas dan Batu Baung. Jalannya menakutkan juga. Sama tinggi ngan pokok durian yg banyak gak kat situ.

Di Batu Maung, kami menuju ke War Museum. Sebelum ini, aku tak tahu pun ada Muzium Perang kat sini. Muzium ni dulu nya kawasan kubu perang zaman British dan Jepun dulu. Mmm, klasik gak tempat ni,’live museum”, siap ada terowong, bangunan kompleks zaman perang, kesan bom, telaga dan sebagainya. Kat bawah ni, beberapa gambar mengenai muzium tu. (mm, aku siap terloncat lagi kerana terserempak ngan ular lagi atas tangga kat muzium ni. Heheh)

Lepas mejelajah kawasan kubu tu, kami meneruskan perjalanan ke Akuarium. Sini sebenarnya pusat penyelidikan. So, dapat lah tgk ikan2 dalam akuarium ni. Hu hu. Dapat lah tgk spesis2 ikan dan batu karang yang diternak/diselidik di sini.

Lepas ke Akuarium, kami meneruskan perjalanan ke bandar GeorgeTown dan menuju ke Rumah P. Ramlee. Kat situ, pusing2 dalam rumah tu dan bergambar. Lepas tu, kami meneruskan perjalanan ke Kebun Bunga (Botanical Garden).

Kat Kebun Bunga tu sempatlah pusing2 dan mengeluarkan peluh, sambil tgk orang lalu lalang dan tidak dilupa, monyet2 yang banyak di situ. Ohya, Taman ni ada bunga yang best bau dia. Apa ntah nama dia.

Dari Kebun Bunga, kami ke Persiaran Gurney, sekadar lalu dan tengok2 je. Mmm, Gurney Drive ni biasa je. Dari situ, kami menuju ke Padang Kota. Hari dah petang dan menuju ke malam. Pusing2 dan tgk2 orang kat Padang Kota tu, bergambar depan Fort Cornwalis tu (tak masuk pun, dah tutup masa tu, bukan prioriti pun, hehe). Lepas berlegar kat Padang Kota tu, kami meneruskan perjalanan ke Jetty. Mmmm, maka tamatlah perjalanan aku di Penang pada kali ni. Terima kasih diucapkan kepada rakan karibku, Suhana yang sudi menemaniku sepanjang perjalanan kali ni.

p/s: Suhana, aku masukkan beberapa gambar yg ada muka kamu dalam blog aku ni. Jangan marah ek. He he. Semoga bertemu kembali.

untuk mengetahui maklumat lanjut mengenai War Museum, berikut dimasukkan maklumat mengenai yg di Google kan. Boleh lah click kepada link yg disediakan untuk mengetahuinya.

"War Museum - Penang

This Penang War Museum was erected on the original defence complex built by British early dated before world war-2 due to importance to protect Penang Harbour from sea attack. It was known well that Penang was not being prepared to Japanese invaders. Most of the defense were consisted of light machineguns and several Bofors anti-aircraft and most of these guns were located to protect Butterworth airfield. An additional, one firing range observation tower, several Anti Aircraft gun pit with underground tunnels, one searchlight battery, logistic centers, halls, offices, ventilation shafts, sleeping quarters, cook houses as well as medical infirmary enough to accommodated one regiment. At least several pillboxes were built to protect from sea landings. These complex was constructed on 20 acres of land, it is an integrated fortress on Bukit Batu Maung or Bukit Punjab. The British Royal Engineers and a work force comprises of local laborers blasted and dug into the hill to create a fort.

The British knew Penang Island as Fortress Penang, but in reality it only had 4 anti-aircraft guns and a motley garrison of some 500 untrained troops. On December 16, British forces evacuated due to Japanese bombing the island and seized many ships and boats in the harbour the day before. At dawn on December 17, the Japanese came ashore from small boats and seized the island without losing a soldier. They were intrigued to discover the radio station in Penang was not destroyed by the British before they departed, and used it to broadcast propaganda to Malaya and Singapore

From under Japanese Occupation, it was used again to protect Japanese shipping from Allied attack mainly from British and American Subs. After ww2, it was abandoned. Many of the fittings were stripped and scrap. Two large batteries guns were missing. At least after 60 years, Penang Government decided to restored the complex and proposed as Penang War Museum.

The entrance fee is RM15 per person.