Cairo, Arab Republic of Egypt

Dari Sana'a, aku ke Cairo untuk 50 jam berikutnya.
Wah, pengalaman naik EgyptAir, sungguh mengharukan. He he. Lupakan tentang itu, di Cairo, aku berkesempatan untuk melihat dan mengunjungi Piramid agung di Giza tu. Sungguh menarik piramid tu, tersergam di depan mata.Oleh kerana kekangan masa dan tugas rasmi, aku tak berlama di Piramid ini.

Selain, pengalaman bersiar-siar sekitar pinggir sungai nil di Cairo sungguh mendamaikan. Aku juga telah sempat mengunjung muzium mesir yang terkenal dengan pameran mumia dia. Sempatlah masuk dalam muzium tu dan tgk mumia tu. Selama ini asyik tgk kat TV je kan. Kalau sesiapa yg datang ke muzium ni, dinasihatkan bawaklah kameraHP supaya dapat ambil gambar. Kamera tidak boleh dibawa masuk kedalam muzium.

Banyak sebenarnya boleh dikunjungi di Cairo ini. Cuma masa membataskan segalanya. Cairo ini sungguh padat dan ramai orang. Ianya mempunyai keunikan tersendiri. Aku juga sempat ke utara Cairo di Mansourah. Kawasan ini pun cantik juga ala-ala dah nk Meditrainean style. Kalau ke Iskandariah lagi lah cantik.

Walaupun singkat berada di Cairo, tapi aku rasa puas kerana dapat melihat dengan mata kasar, apa itu piramid. Memang bumi mesir ini penuh dengan sejarah tamadunnya yang terkenal itu.