Kingdom of Saudi Arabia


Dari Cairo, aku berkelana ke Jeddah, Arab Saudi. Ini merupakan kunjungan pertama aku ke bumi Saudi ini. Cuaca panas tidak menghalang untuk aku terus menghirup udara di bumi bertuah ini. Jadual aku di KSA ini agak padat dan membataskan aku untuk terus mengekplorasikan Jeddah ini.

Selain menghadiri aktiviti rasmi di Jeddah, aku berkesempatan untuk melakukan ibadah umrah di Mekah. Sememangnya pengalaman di sana adalah terlalu peribadi dan sungguh tidak dapat digambarkan. Tenang. Damai. Kagum. Rendah diri. Terharu. Sayu. Syukur kepada Allah SWT kerana mempermudahkan segalanya.

Suatu perasaan yang lain apabila dapat bersama umat Islam yang lain dari pelusok dunia sama-sama mengunjungi MasjidilHaram ini.

Insya-Allah aku akan ke sini lagi (dan berziarah juga di Madinah) di masa akan datang.

#gambar-gambar adalah sekadar untuk memperlihatkan keadaan di Mekah dan bukan untuk sebarang tujuan lain. Sungguh mendamaikan apabila berada di sini.