Tip Of Borneo

5 September 2009

1. Aku dan bersama-sama 3 orang lagi kawan berkesempatan untuk ke Tip Of Borneo di Simpang Mengayau, Sabah. Terima kasih kepada kawan yang sedia ada di Sabah (Lahad Datu) yang sanggup turun ke Kota Kinabalu (dgn keretanya lah kami bergerak pada percutian singkat di Sabah kali ini).

2. Perjalanan berkereta dari KK ke Kudat mengambil masa lebih kurang 3 jam. Keadaan jalan raya untuk sampai ke Tip Of Borneo ini ada yang elok, kurang elok dan langsung teruk. Muka bumi Sabah yang sebegini telah mempengaruhi keadaan jalan raya di sini. Mungkin tiada penambahbaikan atau sebaliknya. Namun, perjalanan ke Tip Of Borneo memang menyeronokkan, sambil menikmati alam sekeliling.

3. Bandar/pekan kecil yang dilalui sepanjang jalan ke Tip of Borneo ini sungguh eksotik dan tersendiri. Kelihatan sawah-sawah padi dan juga ada kawasan yang berkelapa sawit. Melalui jalan Tuaran, melintasi Kota Belud, jalan Kota Marudu dan ke Kudat, merupakan sesuatu yang menarik. Banyak nama-nama kampung yang pelik dan unik di sepanjang perjalanan seperti Topokan, Paka-Paka, Kawang-Kawang Rosok, Matunggong dan Molongkolong.

4. Tiba di Simpang Mengayau, kawasannya adalah berteraskan pertanian. Jarak Tip of Borneo dari simpang jalan utama ke Kudat lebih kurang 13 km (harap2 betul??). Sepanjang jalan itu, kelihatan kelapa sawit dan kelapa. Apa yang menarik ketika hampir sampai di Tip of Borneo, ada satu kawasan itu, pokok2 kelapa seolah-olah dibakar. Luas pula kawasannya. Oh ya, perjalanan anda semua akan menjadi lebih lancar sekirang berkenderaan pacuan 4 roda. Ada jalan berturap dan ada yang sebaliknya.

5. Tip of Borneo. Wow, permandangan di sini sungguh mengujakan. Pertemuan Laut Sulu dan Laut China Selatan di titik hujung pulau Borneo ini menghasilkan panorama lautan yang menarik. Ketika sampai, air laut pasang, ombak memang kuat. Suasana berangin dan sungguh mendamaikan. Kelihatan tanjung serta pantai berhampiran Tip of Borneo dengan ombak yang memutih. Tebing batu yang unik menambahkan lagi ciri menarik Tip of Borneo ini. Di sini, ada gerai makan serta gerai cenderamata. Kebetulan cuaca cerah dan peluang tidak dilepaskan oleh kami untuk bergambar sepuas-puasnya.

6. Beredar dari Tip of Borneo, kami bersiar-siar seketika di bandar Kudat dan seterusnya bertolak pulang ke Kota Kinabalu dan tiba kira-kira jam 4 petang.