Kilim Geoforest Park, Langkawi




Hari ini aku berjaya sampai ke Kilim Geoforest Park ini.
Wah, suasana di sini memang memukau (bagi yg cintakan akan sekitar).
Penjelajahan Kilim dimulakan dengan menyusuri sungai Kilim sambil menikmati panorama menari hutan paya bakau. Kemudian, aku dibawa ke Gua Kelawar (Bat Cave), gua ini merupakan gua batu kapur dan banyak kelawar di dalam nya.

Seterusnya, bot yang dinaiki singgah di fish farm. Bolehlah melihat ikan2 berenang di sini. Oh ya, kat sini banyak kapal layar yang singgah (ada yang lebih bertahun berlabuh di area sungai ini, mungkin pemiliknya nk jimat sewa dan tidak menyewa di marina tersedia). Dari kawasan fish farm, bot terus meyusuri kawasan tempat pengambaran Anna and The King suatu ketika dulu.

Derstinasi berikutnya adalah menyusuri sungai ke muara di samping melihat monyet2 di sekitar hutan bakau. Gua berikutnya adalah gua buaya. Gua ini boleh disusuri (macam terowong) terutamanya ketika air surut. Selepas itu, bot membawa aku (dan rakan se-bot yang lain) menyaksikan helang-helang di langkawi mencari makanan.

Dari situ, bot terus menuju ke laut lepas, Laut Andaman, kelihatan Tanjung Rhu di suatu sudut. Kelihatan juga Gorila's Peak - iaitu bukit yang kelihatan muka gorila apabila tgk dari jauh. Keadaan laut sekitar tanjung rhu ini sungguh indah dan mendamaikan. Sambil-sambil itu, boleh menyaksikan struktur batu-batan yang tuanya dari zaman cambrian. Dari sini juga, kelihatan daratan selatan Thailand.

Setelah puas berlegar-legar di laut lepas, bot kembali semula menyusuri sungai kilim dan terus berlabuh di restoran terapung dekat fish farm itu. Wah, sungguh menyeronokkan dapat menikmati hidangan ikan bakar yang segar di atas restoran terapung ini.

Selepas itu, bot kembali semula ke jeti kilim.

Sekiranya berkelapangan, aku (atau anda semua) boleh lah datang ke Kilim Geoforest Park ini lagi di masa akan datang.

Maklumat lanjut mengenai Kilim Geoforest Park:
http://www.forestexplorers.com/msia/kedah/langkawigeopark/

Di samping itu juga, anda semua boleh dapatkan maklumat mengenai Karst di:
http://en.wikipedia.org/wiki/Karst_topography