Beijing - Part II

Hari berikutnya, aku meneruskan misi meneroka kota Beijing dengan menaiki Beijing Subway.
Tambang subway ni memang murah, 2Yuan bagi setiap perjalanan tak kira jauh atau dekat. Tapi, memang perjalanan guna subway ni murah, tapi kena pastikan tempat yang hendak ditujui memang dekat dengan stesen yang berkaitan.
Oh ya cuaca kat Beijing pada masa ni agak sejuk, penghujung winter lah kata kan. Tapi memang sejuk dan kering, serta mendamaikan. Perjalanan di kota Beijing ni kalau guna bas pun ok juga. Tapi memang mencabar lah, kerana susah nak jumpa bas yang tulis bahasa, selebihnya semua guna bahasa Mandarin.

Kali ni, aku meneruskan ke destinasi ke Temple Of Heaven. MMM, taman sekitar temple ni, awal2 pagi penuh dengan warga beijing bersenama, bertai chi, dan sebagainya. Binaan temple ni memang menarik, tapi aku rasa biasa je, tak de lah terkagum sangat. Seterusnya, aku meneruskan perjalanan ke Lama Temple.
Tapi sampai kat sini aku tak masuk pun, sekadar pusing2 dan bergamba2 depan pintu masuk je. Malas nak masuk, ramai orang, dan ala temple biasa je.


Seterusnya, aku bertolak ke destinasi wajib setiap kali aku ke luar negara, iaitu Hard Rock Cafe Beijing. MMM, selepas pusing2 dan bergambar serta membeli T-Shirts kegemaran, aku meneruskan misi mencari mencari beruang panda.
Kali ini aku menuju ke Beijing Zoo. Wah, zoo ni memang besar, macam-macam binatang ada. Walau bagaimanapun, tarikan utama adalah Beruang Panda.
Akhirnya dapatlah aku melihat panda itu, walaupun panda itu comot.


Petangnya, aku kembali bersiar-siar di Tiananmen Square. Memang besar dataran ni. Boleh muat sejuta orang kot. Oh ya, kawalan keselamatan kat sini agak ketat. Mungkin sebab tumpat tumpuan orang ramai kot. Maka, ramailah polis dan pengawal2 berkawal sekitar dataran ni. Lupa nak cerita, bahawa kat Beijing ni, setiap kali nak naik subway, semua beg kena imbas ala2 macam kat airport tu.


Seterusnya aku bersiar-siar di sekitar The Eggs, suasana hampir malam, kat sini memang cantik melihat reka bentuk kejuruteraan The Eggs ni. The eggs ini merupakan national theater of performing arts, china. Sekitar Tiananmen Square dan The Eggs ni, banyaklah bangunan-bangunan utama China seperti Great Hall of People.


Malam nya, aku terus bersiar-siar di Olympics Park, menikmati malam di situ dan seterusnya menikmati keseronokan melihat orang2 membeli belah di sekitar Wangfujing.


Tamat untuk bahagian ini.