Beijing - Part III

Hari ini merupakan hari terakhir aku di Beijing.

Satu lagi destinasi utama yang mesti aku jelajahi adalah Forbidden City @ Imperial Palace. Lokasi nya adalah dekat dengan Tiananmen Square je. Hampir 3 jam aku pusing2 dan merayau dalam kota larangan ni. Memang besar. Taman dia pun menarik dengan pokok2 antik yang berusia ntah berapa tahun tu.




Tengah hari aku mula meninggalkan pusat bandar Beijing untuk ke Beijing Capital International Airport, bagi penerbangan pulang ke KLIA. Memang besar lapangan terbang ini.

Setelah hampir 50jam berada di Beijing, maka, aku meninggalkan Beijing dengan seribu kenangan. Walaupun ralat kerana beberapa tempat menarik tak sempat dikunjungi seperti Ming Tombs, Zuhai Park, Capital Museum dan sebagainya. Mungkin, kunjungan ke Beijing di masa akan datang aku akan masukkan tempat-tempat ini dalam senarai harus dikunjungi.

Namun, secara keseluruhannya, aku merasa puas kerana, walaupun kunjungan ini singkat tetapi aku telah berjaya sampai ke tempat-tempat yang memang aku idam kan sejak dulu untuk menginjakkan kaki.

Semoga bertemu di lain destinasi.