Penerbangan Bersama Air China & Beijing Capitol International Airport

Ntah apa yang mendorong aku untuk terbang ke Beijing pada 7 Mac 2009 yang lalu. Kali ini, penerbangan aku ke luar negara bukan daripada syarikat penerbangan yang sebelum ni aku biasa naik. Penerbangan aku ke PEK dari KUL adalah menggunakan CA (Air China). CA merupakan salah sebuah syarikat penerbangan yang tergolong dalam 'Star Alliances'. Sepatutnya, servis bagus lah kan. Secara keseluruhannya, penerbangan aku KUL-PEK-KUL kali ini adalah 'average'. MH (Malaysia Airlines is far more better than CA), tapi oleh kerana harga berpatutan dan waktu yg sesuai, maka aku naik CA.

Dalam penerbangan KUL-PEK-KUL, tiada IFE yang menarik. Seating untuk kelas ekonomi, biasa je (nothing to impress me). F & B - biasa je. Perjalanan 6 jam lebih memang membosankan. Krew kabin yang kurang ramah dan sebagainya.
Apa-apa pun aku sempat berborak-borak panjang dengan rakyat Malaysia yang ada dalam kedua-dua sektor penerbangan itu (nak hilangkan bosan kan, hahaha).

Lagi satu perkara bila terbang sana dan sini, aku suka perhatikan lapangan terbang. Semestinya umum mengetahui bahawa Beijing Capital International Airport (BCIA) ada T3 yang besar gedabak tu. Memang terminal tu amat besar. Mengikut fakta, T3 BCIA ni sahaja lebih besar daripada kelima-lima Terminal kat London Heathrow. Wow. Memang reka bentuk Terminal ini amat menarik dan mengagumkan. Namun, terminal besar, belum tentu, servis yang ditawarkan adalah setimpal. He he.

Tiba di PEK, CA yang aku naik tu mendarat di 'remote space bays'. Oleh itu, terpaksa 'transfer' ke main gate melalui bas. MMM, adakah T3 ni tak cukup 'aerobridge'. Ini kali pertama aku mengalami pengalaman sebegini. He he. Tapi aku tgk bukan CA yg dari KUL je. Ada beberapa penerbangan lain yg mendarat dan 'parking' jauh dari aerobridge.

T3 BCIA - memang besar. Rasanya lepas Olympics 2008, memang RRC terus menerus memperbaiki perkhimatan awam nya. Pengangkutan awam ke pusat bandar Beijing juga bagus.